torsdag 27 september 2012

Satt i halsen

Usch, Wilton satte en matbit i halsen vid middagen. Jag kan normalt vara en ganska hispig person men i nödsituationer blir jag totalt lugn och fokuserad. Jag visste som tur var precis vad jag skulle göra; jag la honom först över mitt knä och plockade försiktigt ut den mat han hade i munnen och eftersom biten verkade släppa emellanåt höll jag honom upprätt för att han skulle kunna hosta. Wilton lyckades själv hosta upp biten som satt fast efter en stund (som kändes som en halvtimme men antagligen inte var längre än några minuter). Hemskt var det, men det gick tack och lov bra!

Jag såg på Öppna förskolan idag att de snart ska hålla en kurs i hur man ska agera i akuta situationer, till exempel om barnet sätter i halsen eller skadar sig, och funderade på om inte jag och Ola borde gå. Nu känns det verkligen ännu mer aktuellt! Även om jag i teorin vet hur jag skulle göra om Wilton inte lyckats hosta upp biten själv hade det känts bra att ha fått öva på en docka. Jag hoppas ju givetvis att jag aldrig ska behöva vara med om några akuta situationer men better safe than sorry! 

Mellan sitt utbrott tidigare idag och denna händelse var han i alla fall såhär glad:






3 kommentarer:

  1. Oh, fy så hemskt!
    Och så himla go'. Och nu är det alldeles för lång tid sedan sist!! Kramar Famor

    SvaraRadera
  2. åh vilken GLADIS, toksöt...trevlig helg på er

    SvaraRadera
  3. fy vad läskigt, men bra där att du höll dig så lugn! själv skulle jag nog blivit helt hispig, totala motsatsen till vad man ska bli!
    De ska ev hålla en sådan kurs här med, funderar på att gå!

    SvaraRadera